O projekcie
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu bez barier = Niezależność, Uczestnictwo, Inkluzywność
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu realizuje projekt pt.: „Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu bez barier = Niezależność, Uczestnictwo, Inkluzywność” (umowa nr FERS.03.01.-IP.08-0023/24-00) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Czas trwania projektu: 1.09.2024 do 31.08.2028.
Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych Projektu: 6 129 403,50 zł
Wysokość dofinansowania w kwocie: 5 943 747,50 zł
Grupa docelowa
Projekt skierowany jest do:
Osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami. Uniwersytet WSB Merito dąży do zapewnienia dostępności dla wszystkich studentów, pracowników oraz odwiedzających.
Cel projektu
Celem projektu jest:
Poprawa dostępności Uniwersytetu WSB Merito poprzez eliminację barier w różnych obszarach działalności uczelni, takich jak struktura organizacyjna, architektura, informacja i komunikacja, technologie, procedury oraz usługi wspierające edukację. Projekt ma na celu zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami możliwości pełnego korzystania z oferty szkolnictwa wyższego w okresie od 1.09.2024 do 30.08.2028.
Oferta
Zadania realizowane w ramach projektu:
- Powołanie Jednostki ds. Dostępności oraz Rady ds. Dostępności.
- Stworzenie i realizacja planów likwidacji barier architektonicznych oraz informacyjno-komunikacyjnych.
- Publikacja informacji o dostępności na stronie internetowej uczelni.
- Zapewnienie dostępności cyfrowej stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG.
- Stworzenie standardów dostępności uczelnianych serwisów www i aplikacji.
- Zapewnienie dostępnych wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych.
- Zakup i zapewnienie dostępności sprzętu wykorzystywanego w procesie edukacyjnym i administracyjnym.
- Rozwinięcie zaplecza technologicznego dla procesu kształcenia.
- Opracowanie i wdrożenie wewnętrznych procedur dotyczących dostępności.
- Wdrożenie zasad przyznawania i udzielania wsparcia.
- Zapewnienie dostępności narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej.
- Przeszkolenie kadry z zakresu wsparcia i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami.
HARMONOGRAM WSPARCIA
Plan zajęć-Roczna Szkoła Dostępności
/sites/efs/files/Plan%20zaj%C4%99%C4%87%20%20Roczna%20Szko%C5%82a%20Dost%C4%99pno%C5%9Bci_0.pdf
Rezultaty
Rezultaty projektu
- powołanie w strukturze uczelni i stworzenie dostępnej (architektonicznie i informacyjno-komunikacyjnej) Jednostki ds. Dostępności (JdsD) oraz powołanie Rady ds. Dostępności (RdsD) i działających w jej ramach paneli eksperckich/tematycznych,
- opracowanie, przyjęcie i wdrożenie wewnętrznych procedur na uczelni obowiązujących wszystkich pracowników, studentów i słuchaczy, określających sposób wdrożenia obowiązków i zadań wynikających z aktów prawnych dotyczących obszaru dostępności,
- opracowanie i wdrożenie zasad przyznawania i udzielania wsparcia Osobom o Szczególnych Potrzebach (OoSP), w tym podstrony www strony dot. świadczeń materialnych dla studentów,
- opublikowanie na stronie www uczelni informacji o dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej, wszystkich obiektów gdzie prowadzona jest działalność dydaktyczna i bezpośrednia obsługa studenta,
- stworzenie kompleksowych planów likwidacji barier architektonicznych i informacyjno-komunikacyjnych oraz likwidacja wybranych barier,
- zapewnienie dostępności cyfrowej w zakresie stron www: strony głównej uczelni, JdsD, jednostki ds. rekrutacji, BIP zgodnie z obowiązującym w czasie projektu standardem WCAG,
- stworzenie standardów dostępności uczelnianych serwisów www i aplikacji zgodnie z WCAG, oraz stworzenie dostępnych wewnętrznie systemów informatycznych i procedur administracyjnych,
- zapewnienie dostępności narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej,
- rozwinięcie zaplecza technologicznego, w celu realizacji procesu kształcenia przez OoSP,
- zapewnienie dostępności sprzętu, wykorzystywanego w procesie edukacyjnym i administracyjnym oraz dostępnych systemów ostrzegawczych,
- wdrożenie ogólnouczelnianych procedur, gwarantujących zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-
komunikacyjnej. realizowanych na uczelni inwestycji, modernizacji, remontów, - przeszkolenie JdsD, kadry kierowniczej, przedstawicieli kadry dydaktycznej, administracyjnych, zinstytucjonalizowanych
struktur studenckich m.in.: w zakresie podstawowych szkoleń świadomościowych i specjalistycznych.
Produkty projektu
-
powołanie Jednostki ds. Dostępności z określonym zakresem działania.
-
4 wyposażone stanowiska pracy wraz z umowami o pracę (w tym 2 osoby z niepełnosprawnością).
- Przeprowadzenie audytu dostępności wszystkich budynków uczelni,
- opracowanie standardu dostępności oraz planu likwidacji barier architektonicznych,
- opracowanie standardu informacyjno-komunikacyjnego,
- wyposażeniem obiektów w rozwiązania służące OzN, np.: specjalne podjazdy, windy, systemy przyzywowe
- zakup sprzętu komputerowego umożliwiającego swobodne korzystanie z usługi tłumacza polskiego języka migowego,
-
wdrożenie wypożyczalni e- booków i audibooków
-
zakup kabin akustycznych,
-
zakup powiększalników tekstu dla bibliotek,
- zakup walizkowych przenośnych pętli indukcyjnych,
- zakup robota humanoidalnego,
-
opracowanie i wdrożenie procedur związanych z dostępnością,
-
wdrożenie systemu wsparcia dla OoSP,
-
katalog dostępnych usług wspierających edukację,
-
szkolenia podnoszące świadomość niepełnosprawności dla kadry administracyjnej, dydaktycznej i kierowniczej.
Kontakt
Kontakt
Dział Zarządzania Projektami
Anna Krajewska | Kierownik | Dział Zarządzania Projektami
anna.krajewska@warszawa.merito.pl
kom. 532794568
Agnieszka Haraburda | Starszy Specjalista w Dziale Zarządzania Projektami
agnieszka.haraburda@warszawa.merito.pl
kom. 538639893
Uczestniczka/Uczestnik Projektu ma możliwość zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
a. poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
b. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Instytucji Pośredniczącej: /MIR/SkrytkaESP lub /NCBiR/SkrytkaESP.
W ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus